Sunday, January 16, 2011

Pintu Neraka Di Uzbekistan

Fenomena Alam, yang ingin dikongsi ini terletak di Kota Darvaz, Uzbekistan. Sudah hampir 35 tahun kejadian ini berlaku. Menurut penduduk 35 tahun yang lalu terdapat sekumpulan geologis ingin melakukan kajian untuk mencari gali gas asli di kawasan ini.
Mereka memulai pencarian di kota Darvaz itu, tapi setelah berjalan beberapa lama mereka terkejut karena menemukan jurang yang sangat besar, sampai dasar dari jurang ini tidak terlihat. Peralatan mereka juga tidak dapat mencapai dasar dari jurang itu. Terlebih lagi dalam jurang itu dipenuhi oleh gas yang sangat banyak.
Oleh karena terlalu banyak gas ini, mereka berfikir bahawa akan ada gas beracun yang akan keluar dari tempat itu dan mencemari bumi, lalu mereka membakar jurang itu, mereka berpendapat kalau dalam jangka 10 tahun kandungan gas yang ada di dalamnya akan habis, tapi tak disangka-sangka hingga kini jurang itu tetap membara dan tidak ada kemungkinan untuk berhenti. Oleh sebab itu penduduk sekitar menyebut jurang tersebut sebagai “Pintu ke Neraka”.
Aku pernah terbaca kisah-kisah tentang neraka ni. Digambar neraka ini mempunyai jurang yang sangat dalam. Panasnya 70x dari api dunia. Mungkinkah Allah swt ingin memberikan peringatan secara nyata dan gambaran yang jelas kepada manusia melalui “Pintu Ke Neraka” yang terdapat di Uzbekistan ini?

Tak puas hati tengok gambar, tengok video kat bawah pulak – baru real.


No comments:

Post a Comment