Monday, January 10, 2011

Suatu Hari Di Siang Hari

                         'jangan langsi sangat brader '



Assalamualaikum ...

     Ahh..Hari nie tersangat la bosan.Biasela hujung minggu takde aktiviti pulak tuh.Hmm...Tapi aku bukan nak citer pasal aktiviti hujung minggu ker ape kerr , tapi , aku nak citer pasal tanggapan orang terhadap aku.Yah yah yah aku nie bukan nyew bagus sangat ker ape . Itu aku akui . Yelah,No One Perfect beb! . Setiap manusia melakukan kesilapan tak kire lah besar ker kecik . Korang bagi tau aku manusia mane yang tak pernah buat salah ?? ...

    Tapi aku jenis orang rilek jewk.Aku tak suke amek taw pasal masalah orang sebesar kuman nie . Ape kejadahnye masalah yang boleh disetlekan dibesar-besarkan.Tak blaja Sivik ker ape ?? Dah lah,...aku malas nak bising-bising.Sebab,bila aku tego nanti tak pasal-pasal boleh bergaduh.Aku sebenarnya tak suka nak pukol-pukol anak orang nie . Jadi nak elakkan daripada berlakunya fight-fight nie , aku wat dono jela .( aku wat dono ade maksud ).

   Hari tu aku pergi Time Square,sorang-sorang..Biasela, aku memang suke jalan sorang-sorang.Saje nak release tension.Serabot pale otak aku mase tu . Dengan rokok Pall Mall yang aku hisap, fuhh..berkepol-kepol asap.hahaha.(Dengan menghisap rokok dapat mengurangkan tekanan 40%)..Lek jewk jalan dengan kasut adidas , beg selimpang.Tiba-tiba ada lah sekumpulan budak-budak nie , (budak baru nak naik) , dengan bangga nyew dorang sound aku . Dorang tak ramai pon , 5 orang campor ngan cikaro dorang 3 orang ."wey brader,apehal badi2 kite orang ?? kite orang bogel pew ??!!"...... Dalam hati aku "bapak ko ark aku badi ko pon nak melenting..!! ".. Mase tu dorang lepak kat tepi ade satu divider tuh.Aku pon malas nak carik pasal , aku bla ahh,pastuh ade orang sapa aku kt belakang .. Nak taw ape yang dibualkan ?? dialog ada kt bwh nie .. ( aku hafal beb ) ..

Dak poyo : wey,, tadi ko badi-badi aku ker awek aku ??! (sambil pegang bahu aku )
Aku          : ............ ( diam sambil nengok awek lalu lalang )
Dak poyo : wey , aku cakap ngan ko nie ,, kang elak ko kene pump sekali kat sini . ( ingat aku takut la 2 )
Aku          : bro,aku pandang ko , awek ko , ngan member2 ko . ape pasal ??
Dak poyo : asal ko pandang-pandang macam tuh , macam tak puas hati jewk , ko nie dah la pendek ,,
Aku          : aku pendek ade aku nyusahkan ko kerr ? 
Dak poyo : ko jgn la nk langsi sangat ..aku tak takot la derr ... (hati aku da mule panas time nie)...
Aku          :aku rase ko yg langsi ngan aku..ko ngan member ko lalu depan aku tadi ,sape2 pon yg berslisih mesti pandang2 nyew . ko pon kalo nmpak org ko pndang broo...
Dak poyo  : umo ko brape ??  (brani dye tanye)
Aku          : 19 . asal ? brape umo ko ??
Dak poyo : 16 . 
Aku          : bapak ko ark..ko nie agas lagi taw tak ! kang elak aku bedok pale ko ngan pale member2 ko nnti ......! ko nk ??
Dak poyo : ..................(diam seribu makna)
Aku          : laen kali nak sound agk2 ar beb , jgn main lepas , kalo dah kene , baru ko taw langit tu tinggi ker rndah .. Salam .. ( bla )

      Aku paling benci arr kalo macam situasi tadi . Pandang sikit nak gadoh , pandang sikit nak gadoh..Haa,ingt ! Padahal aku pon cuak gak time tuh . hahaha .

     Lagi 1,,korang taw ker makne langsi tuh ??? Tak taw tapi main sebottt jewk !....Banyak arr skrg budak-budak (termasok aku.. tapi aku taw ape maksud langsi tuh) sikit-sikit 'langsi',, sikit-sikit 'langsi'... Pegi dah, tak taw makne main sebot jewk..Aku takkan bitaw maknanyew , korang cari sendiri.korang kan pandai . haha !

    Alamak !! Sori arr geng , aku taip blog pasal kisah aku plak .. hahaha . tak per arr , sebab aku lepaskan geram nie sebenarnye pagi-pagi bute nie .. haha . saje aku nak sampaikan pada korang dan orang-orang tertentu supaya jangan LANGSI sangat .. hahaha . Aku jenis diam je, senang orang pijak kepale aku ,, tapi lepas tuh ,, terima la nasib .. haha .. Jadi,, jangan cuba menjadi  PELAGAK NGERI .... hahaha .Oppss ! lupe aku , cerita aku nih aku tak tujukan pada sesape , just untuk korang bace SAHAJA ! hahahaha . Kita hidup didunia hanya sementara ,di akhirat lah tempat kita yang abadi . aku bukan ustaz nak ceramah. tapi sekadar memberi nasihat. Nasihat adalah lebih baik daripada melihat .. Jadi , tak salah kita jika menegur dan menasihati kesalahan seseorang itu dengan apa cara sekalipun.Terima atau Tak terpulang pada individu tersebut..Lagipun itu adalah sunnah nabi..
Aku pon bukan nyew nak tunjuk alim sangat ... sekadar melepaskan titik peluh di siang hari . ( tak paham bahasa tak pe ) .. hehehehee..

Salam Dari Anak Jati Johor : Amirul Asyraf Bin Abdullah ..





   

     




   

No comments:

Post a Comment